UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdyby toto album natočil kdokoliv jiný, jsem pevně přesvědčen, že to nebude téměř nikoho zajímat. Temně znějící střednětempý a poněkud ospalý bigbít, který povětšinou hraje na atmosférickou notu a v podstatě v sobě neukrývá nic význačného. Díky tomu, že album nese nálepku Jiřího „BigBoss“ Valtera, bylo jméno „Doomy Balads“ poměrně hojně skloňováno v metalových kruzích, ale – ruku na srdce – hudebně je celá kolekce návratem ke klasickému rocku s náladovým odérem, zasazenému do pomalejších temp. Nic více, nic méně. Mnohem častěji, než bych se při poslechu této hudby zasnil a ponořil do hlubin materiálu, se mi stává, že padám do mělkého spánku. Nad vodou album drží určitá barevnost skladeb. Nedá se říci, že písně splývají, je velmi znát, že hudba ke skladbám je prací různých hudebních osobností, povětšinou točících se kolem autorových domácích ROOT. Zajímavou skladbou v tomto duchu je „Tears Of The Ages“ z pera Marka Šmerdy, která vyjadřovací prostředky omezuje na dominantní piáno, místy kytaru a nádherně nazvučenou měkkou basu. Hned první skladba „The Congnition“ je však příznačná pro většinový pocit z celého alba - poněkud unylé zvonivě kytarové kolíbání ke spánku.
Ze stránky zvukařské a producentské jde samozřejmě o vybroušenou nahrávku. Nástroje jsou čiré a čisté. Hojně jsou používány vícehlasy a zajímavé vrstvení vokálů, nicméně zde se dostávám k druhému negativu alba a tím je bohužel vokál mistra Valtera. Pokud v jeho projevu jsem na něco alergický, pak to jsou pseudoumělecká vibráta, kterými se snaží vzbudit dojem kvalitního profesionálního školeného tenoru. Těmi bigbossovskými „óóó“ a „ááá“ jsou některé skladby obdařeny mírou větší než malou a je to bohužel na škodu. Civilní projev sluší BigBossovi mnohem více než rozšafné hlasové pózy s operním náběhem, na které jednoznačně jeho hrdlo nestačí. Téměř devítiminutový opus nazvaný „I Scream In The Dark Of Loneliness“ by byl pro mne mnohem silnější skladbou v ryze instrumentální podobě. V „Adagio Cantabile“ od Ludwiga van Beethovena je zpěv přes veškerou snahu podivně toporný a pokud tento fragment má svědčit ve prospěch zpěvákovy hlasové dospělosti, pak se tak rozhodně neděje. Mnohem silnější jsou místa instrumentální, kterým dodává tandem Šmerda/Hošek punc zkušeně zaranžované, dotažené a promyšlené práce vyspělých skladatelských rutinérů. Bohužel, ani s tímto potenciálem se nepovedlo z „Doomy Balads“ vykřesat více, než pomalou, rozvláčnou, řemeslně sice skvěle zvládnutou rockovou kolekci, která je však nejzajímavější právě asi těmi zvučnými jmény, jenž jsou pod ní podepsaná.
Několik dobrých pomalých rockových skladeb, spousta pseudo-operního "óóó" a "ááá", občas snově náladové - občas trochu nuda.
5,5 / 10
BigBoss
- zpěv, texty
Marek Šmerda
- nástroje
Petr Hošek
- nástroje
Filip Smetana
- bicí
Jiří Kalousek
- nástroje
a mnoho dalších hostů
1. The Wind
2. The Cognition
3. Solitude
4. Tears of the Ages
5. The Ocean
6. The Moment of a Pearl
7. The End
8. I Scream in the Dark of Lonelinesss
9. Adagio Canatibile
Vydáno: 2008
Vydavatel: Shindy Productions
Stopáž: 42:54
Produkce: Marek Šmerda a BigBoss
Studio: Shaark
na toto album som sa veľmi tešil, o to viac ma potom sklamalo... no nič, počkáme si radšej na najbližší ROOT...
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.